maandag, mei 19, 2008

Klassiek authentiek in 020; het kan nog

Toen ik na mijn studie en de eerste hongerloontjes echt geld ging verdienen, kreeg ik ineens oog voor 'het verlengstuk van de man': l'automobile. In Costa Rica viel ik als een blok voor de GMC Suburban Sierra Classic, met 2 knalpijpen, een big block uit '77 en 2500kg schoon aan de haak. Zijn mooiere baby blauwe broertje stond een paar maanden later in een leuke garage in de stad en ik had daarvan de sleutels. En ook al rijd ik er nauwelijks in; de gedachte aan deze beauty alleen al doen mijn mannelijke chromosomen harder stromen. Maar ineens was daar het gat in de ozon (waarvan men overigens nu weer zegt dat-ie alweer dicht is..), krijgt de grootste oorlogsmisdadiger een Nobel-beeldje omdat hij de Ongemakkelijke Waarheid over de toestand van Moeder Aarde op celluloid heeft gezet en on top of that besloot wethouder Herrema dat milieuvervuilers op 4 wielen niet meer binnen de ringweg van 020 mochten rijden. Dag jongensdroom, hallo overdadige wet- en regelgeving. Maar na vandaag is weer hoop: klassieke auto's vormen straks een uitzondering op de regel! Ook aangepaste voertuigen voor gehandicapten en garagebedrijven mogen blijven uitstoten wat ze willen. Fantastisch. Ook is er nog hoop voor mede-stadbewoners met een laag inkomen (maar blijkbaar wel een auto kunnen bekostigen...): zij kunnen in aanmerking komen voor een speciale kredietregeling: een renteloze lening afsluiten bij de gemeente. En mocht je geld nodig hebben, dan geeft de gemeente je een dikke bonus als je je wrak naar de sloop brengt.

Klassieke authentieke Amsterdamse politiek: makkelijker maken ze het niet, wel mooier!

Geen opmerkingen: