zaterdag, mei 19, 2007

"Mam, ik ben een merk..."

Zo ben je een nobody en zo sta je in de Telegraaf. Zo ben je nog een mens en zo ben je een merk. Een merk? Ja, als je een beetje actief bent op internet met social community building, beetje fora en fauna, een eigen blog en je kapt met twitteren, dan ben je hard op weg om een merk te worden. En met dat merk kun je weer cash gaan verdienen. Dit o.a. kwam voort uit Blognomics 07, het nieuwe media event met beroemde bloggers uit eigen land (Marketingfacts, Geenstijl en Henk-Jan Winkeldermaat) en belangrijke sprekers uit het buitenland.

Eigenlijk is het best logisch; vroegah bedachten we producten, een lijn en een naam, gooi het heel vaak op de buis en mensen denken: "Dat wil ik ook!" Hetzelfde gebeurt nu in toenemende mate met mensen (zoekers) en mensen (aanbieders) op het internet. En daar hebben we zelfs al een woord voor: personal branding: jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.
Mooi is dat. Zo heet je nog Bas Nadorp en zo ben je een C met een kringetje eromheen. Aangenaam. Waar kan ik cashen?