dinsdag, maart 17, 2009

TwitterT u even mee?

* Morgen melkhuis/vondelpark, bas, bier en bitterballen. De creatieve speeltuin is weer geopend! Van 14 - 17hrs. Kind verplicht *
Was getekend, BasBNCP, mijn Twitter-ID. Ik ben om. In 2007 had ik me al eens aangemeld, maar toen (en nu nog helaas) vond ik de 100 postings per dag van bepaalde personen (van "Hoi, wakker!" tot "Oeps, wc!" en "De zon schijnt, oh nee, het regent alweer") nog dermate irritant, dat ik me snel afzijdig hield. Zou het een stille dood sterven? Nee dus. Twitter is terug van nooit weggeweest. En ik weet inmiddels hoe ik overijverige personen kan omzeilen...

Voor de newbees: het idee voor Twitter (Wiki) is ontstaan door de status-meldingen in Instant Messaging programma’s. Twitter stelt haar gebruikers één simpele vraag: ‘Wat doe je?”. Jij als gebruiker (Twitteraar) beantwoordt deze vraag. Het antwoord op de vraag moet kort zijn (maximaal 140 tekens) en kun je verzenden via SMS, via instant messaging, via de websites www.twitter.com en m.twitter.com (de laatste is voor je mobieltje). De posts (‘tweets’) verschijnen vervolgens op Twitter.

Andere gebruikers kunnen dit volgen en weten zodoende wat jij aan het doen bent. Bovendien krijgen alle Twitteraars die aangegeven hebben deze Twitteraar te willen volgen de ‘tweet’ direct toegestuurd. Ook dit kan weer via vele kanalen: De Twitter websites, instant messaging, SMS of RSS.

Twitter zit daarmee tussen chat, sms en bloggen in en past geheel in de web 2.0 trend; het is social networking, het is (micro-) blogging, het is cross-mediaal en bovendien nog gratis ook.

Dat is dat maar what's in it for me hoor ik menig digibeet knarsen. De voordelen van Twitter voor u in een lijstje:

1. Je blijft op de hoogte van het laatste (vak)nieuws, evenementen en ontwikkelingen.
2. Je blijft op de hoogte wat je collega's, vrienden en je vrouw uitspoken.
3. En zij ook van jou escapades.
4. Je komt veel te gemakkelijk met de meest diverse types in aanraking: van Demi Moore tot Obama, van Twitter-guru Francisco van Jole tot aan de oppasmoeders.
5. Je bouwt je eigen brand (verder uit). Als particulier, zzp-er of als bedrijf.
6. Je kunt je achterban (Followers) raadplegen of adviseren. En zij kunnen dat weer vervolgens bij hun netwerk doen waardoor de vraag, tip of advies zich als een olievlek verspreid.

Aanmelden is gratis, pak de Twitter Gids erbij of dit prachtig stukje proza van Bright's Corrie over alle ins en outs m.b.t. T. en kom maar door!
Filmpje!

1 opmerking:

Anoniem zei

Is dit een bescheiden manier om mensen uit je twittertje die te veel ouwehoeren aan te kondigen dat je ze eruit gaat keilen? Dacht namelijk ff dat ik dat ging lezen na jouw opmerking gister :o)

Daaaaag.
Nelis