maandag, december 08, 2008

Laat de Kerstman met rust!

Uitgespeculaast? Wij wel. Op naar het volgende worldevent: X-mass. Maar hoe doen we dat met zo'n economische crisis net achter de rug. Overigens een veelgestelde vraag de laatste weken: Of ik wat van de crisis merk? Nee, luidt vooralsnog mijn antwoord. En dat is niet alleen aan de crisis te danken.

Wanneer bedrijven namelijk kosten willen besparen, moet het jaarlijkse Kerstfeest er als eerste aan geloven. En dat is zowat de grootste fout die een bedrijf maken kan, want eindejaar is traditioneel een tijd waar werknemers makkelijker naar elkaar toe groeien.

De geplande kerst- en nieuwjaarsfestiviteiten maken daar zeker deel van uit. Maar als je met zijn 10-en bent (of alleen), dan kun je ook kosten besparen door met originele ideeën naar voren te komen. In plaats van een duur feest, besliste het Canadese Kangaroo Media om een chef op kantoor uit te nodigen, die de werknemers leert hoe ze thuis lekkere maaltijden kunnen bereiden. De kosten zijn een fractie van wat een maaltijd voor het ganse departement kost en de werknemers kunnen met elkaar praten tijdens het bereiden van de gerechten (als je weet HOE je ze met elkaar kan laten praten red.)

Naast het opkrikken van het moreel van de troepen bieden dat soort informele activiteiten ook de kans om mensen die je vaak amper te zien krijgt, beter te leren kennen en relaties op te bouwen. Maar vooral zijn zulke feestjes een goede manier om gewoon eens 'dank je' te zeggen. Werknemers die al maandenlang worden gebombardeerd met slecht nieuws en dagelijks blijven ploeteren in de moeilijkste omstandigheden, moeten worden gemotiveerd en beloond.

Voor het welzijn van uw bedrijf, ontkurkt u dus best een paar goede flessen. Ook leuk voor uw relatiegeschenken!

Geen opmerkingen: