maandag, april 28, 2008

To pitch or PAY to pitch

'Pitchen' (afkomstig van Elevator Pitch) in de evenementenwereld is een door de opdrachtgever uitgeschreven wedstrijdje tussen meestal 3 bureaus die op basis van een briefing een voorstel (concept, begroting, presentatie) mogen doen en - in geval van bijvoorbeeld Schiphol - ook nog eens aan een boekwerk vol eisen moeten voldoen.

Ik word regelmatig gevraagd door nieuwe, maar ook bestaande opdrachtgevers om te pitchen voor een opdracht. Bij gemeentelijke instanties is dit een huishoudelijke regel: zo voorkomen ze dat ambtenaar Paars III 12 jaar lang hetzelfde bureau inhuurt, omdat zijn zwager daar toevallig directeur is. Of middels andere ministeriële redenen. Vorig jaar kwamen de vrienden van BKB in een donker daglicht omdat minister Koenders hen een opdracht had gegeven. Tijdgebrek. Zou ik ook doen als ik de baas was en een bureau ken en vertrouw.

Precies waar ik met pitchen altijd tegenop hik: ook al ben ik (lees: al zou je) creatiever, ludieker, succesvoller in de media en zelfs goedkoper zijn; op papier win je het zelden van dat bureau wat al een jarenlange relatie heeft opgebouwd met de opdrachtgever.

Een persoonlijk gesprek kan daarbij helpen, waarin je de klant leert kennen, maar in the end voelt het beetje als genomineerd zijn, maar eigenlijk al weten wie de Marco Borsato van de TMF Awards is. En als je dan gaat kijken hoeveel tijd en energie BNCP de afgelopen 3 jaar in pitches heeft geïnvesteerd, dan ben je blij dat je niet de financieel directeur van dit bureau bent.

Waar ik al enige tijd mee speel, en dit jaar proefsgewijs wil testen, is te kijken of er opdrachtgevers zijn die bereid zijn om voor de pitch te betalen. Zoals een bevriend ondernemer onlangs tegen me zei: "Maar jouw ideeën en concepten zijn uniek en dus geld waard en die leg je nu bij hun op tafel voor niets?"

Inderdaad, omdat het zo nou eenmaal gaat. En omdat het in andere branches helemaal niet zo gaat, laten we het lekker bij het oude blijven. Tot vandaag. Ik pitch nog voor de gemeente en de politie (mijn best vriend) maar daarna betaal je een pitch-fee als wordt besloten om met een ander bureau in zee te gaan en die betaal je die niet als je voor BNCP kiest. Fair Trade, Fair Enough, dacht ik zo.

Geen opmerkingen: