maandag, maart 05, 2007

De nieuwswaarde van de nieuwsbrief

“Wat is er eigenlijk mis met Marco Borsato?”, vroeg Matthijs van Nieuwkerk onlangs nog aan Jan-Jaap van der Wal in DWDD. “Het feit dat er niets mis zou zijn met Marco Borsato, is al natuurlijk helemaal mis”, aldus de cabaretier die dit jaar 3 avonden in Carré hoopt te gaan vullen. “Maar je moet dit natuurlijk wel zien in de context van de show…”

In deze show de branchebekommeraars en uitgeverijen High Profile (HP) en Feestelijk Zakendoen (FZ), hun branchebrieven en overige acitviteiten in de branche. Natuurlijk wel in de context van deze log...

Vroeger (en nog steeds) had je de portal van HP voor alle ins en outs en vrijdagmiddag de FZ-nieuwsbrief waarmee je vervolgens je vrijmibo mee opvulde. Meer is en was er ook niet qua nieuwsgaring.
Nog steeds niet, maar daar denken beide clubs heel anders over en laten u dat dan ook graag weten. Immers, tegenwoordig ontvang je op dinsdag een eerste FZ-Alles over events week 7, deel 1, om op donderdag een soortgelijke HP-brief te mogen ontvangen, zodat je op vrijdag met deel 2 van FZ en de Locatieflash van HP het weekend in kan gaan. En dan heb ik het nog maar even niet over de niet-af-te-melden-nieuwsbrief van Van Straaten Vlaggen, de ballon- en braderiefeestjes van de Feestmakelaar, de ‘ads on alert’ E-ventplanner en ook steeds vaker – en ongevraagd en onaangemeld – nieuwsbriefjes van clubs die wel heel vaak bij HP en FZ over de vloer komen. Hoe zou dat toch komen?! Gelukkig vragen zich dat niet al teveel mensen af…

En ondanks dat ik nog steevast de HP en FZ doorscroll (je zou zowaar iets missen), kom ik elke keer weer tot de conclusie dat je niks nieuws mist. Beide brieven bestaan steeds mee uit personalia, verhuizingen, verbouwingen, overnames, faillissementen, nieuwe logo’s en huisstijlen. Sinds kort verschijnen er zelfs persberichten omdat je op een godverlaten plek op je website een podium biedt aan ’s lands bekendste brancheborrelaar die je vanaf heden als branchecolumnist laat functioneren. Eigenlijk ook een soort personalia van Nauta Events, maar dan literair geëngageerd.

Nee, dat dan net weer niet. Ondanks dat Roger Schreurs een zeer aimabele en succesvol zakenman is, gaat de column nergens over. Ja, over verwende nesten. Het soort borrelpraat wat u (van hem) kent van achter of naast de toog. Niet die scherpe pen of kritische kijk op de branche, bureaus of bekommeraars, geen inspirerend verhaal over nieuwe ontwikkelingen uit het vak, geen tips of trucs uit een rijk zaken verleden, geen lerend of belerend betoog over het marketen van evenementen bij A-merken of grootaandeelhouders, niet eens een leuk verhaal over hoe een evenement totaal in het honderd liep. Nee, we krijgen na 6 aankondigingen in 3 nieuwsbrieven een column over mensen die zeuren over iets wat ze al vaker hebben gezien (de kunstjes van Ron Blaauw, wie wordt daar nou niet moe van?!).

Gelukkig gaan beide uitgeverijen onvertogen voort; elke nieuwsbrief wordt nog altijd opgevrolijkt door kleurrijke en knipperende banners waar u en ik natuurlijk nooit op klikken. Maar dat weet Sonny Crocket van Inc. natuurlijk niet.Want hij hoort natuurlijk alleen maar positieve geluiden van de Doetinchemse burelen. Verder is het verhaal rondom de banners alom bekend: het leidt af, is niet functioneel (verkooptechnisch weer wel) en de beleving is nul. En dat zouden de redacteuren der belevingsmarketing toch moeten weten?! Dat weten zij ook wel, maar die kennis is nog niet helemaal tot de afdeling Sales doorgedrongen.

Maar goed, je hebt een concurrent en je bent nog geen Adformatie en je wilt toch wat? Dus wat doe je - nog meer? Je gaat eigen evenementen organiseren: borrels met de bekende jasje/dasje figuren, een brassband die we al 100x hebben gezien (toch Roger?) en weer zo’n laf buffet omdat de cateraar wel iets wilde sponsoren, maar niet alles. Een borrel voor de branche dus, maar dan heb je ook niks. Wanneer gaan we eens speeddaten bij FZ, wine and dinen met telkens iemand anders tegenover je, voordrachten over uitdagingen, sprekers over gewonnen pitches, marketeers en brandexperts die je nog wat kunnen leren. En natuurlijk verkiezingen met een vakjury (senior-communicatoren die creatieve bureaus inhuren), want daar zijn we dol op. En gelukkig, daar heeft HP dan weer aangedacht: vanavond de Gouden Girafjes! De genomineerden? Met name events waarin nationale muziekhelden een vooraanstaande rol spelen, want daar worden we uiteindelijk het allergelukkigst van. Zoals Tiesto aan de Maas of TEG vanwege de enorme creativiteit van het evenement (en die niet te versmaden "40" opdrachten die ze uit 12.500 Vippers sleepten), maar ook omdat er natuurlijk niets mis is met een concert van Marco Borsato.

Update: Wat schertst mijn verbazing; de underdogs hebben gewonnen! In de categorie Charity Events won Vitea, bij de Zakelijke Events won Euro RSCG Bikker met de modeshow voor TNT Post en bij de Vermakelijke evenementen kwam EventDepartment met een duur feestje voor Yacht als winnaar naar boven. Gefeliciteerd!

Geen opmerkingen: