dinsdag, oktober 07, 2008

Diep terug in de tijd

Toen ik 15 jaar geleden in Amsterdam op een kattenharenkamertje in het toen nog vieze Oost arriveerde, was het er nog niet. We gingen na de colleges op de Herengracht naar drinkgelag De Pels waar toen al wel de heren van (het latere) Jiskefet bij elkaar kwamen, Ischa Meijer met (zijn latere vrouw) Connie P., af en toe een cabaretier ("Oh kijk, een cabaretier!") en aan lager wal geraakte schrijvers en journalisten. Totdat ik in een voormalige HTS aan de Wiltzanghlaan kwam te wonen en ik de Buurman werd van Robbie Z. Althans, we woonden allebei in het laatste blok en het enige wat ons scheidde was de wandelgang naar de wc en gezamenlijke douche. We deelden naast het harige putje ook sigaretten, drank en vrouwen(plaatjes) en begonnen met andere huisgenoten Club60, het ondergrondse clubhuis voor de betere feestjes. We hebben het nooit een goede naam kunnen geven... Misschien volgend jaar als het 10 jaar geleden is dat we de eerste knaller (Extra Ordinair) organiseerden. En ik het pad in mijn leven vond.

Robbie nam ons ook mee naar ZIJN café. Om te vergaderen over het komende feest, om plaatjes te draaien, om nog 1 afzakkertje te nemen (dan draaide Robbie de sleutel om en hadden we een privé café) en ook... om meisjes mee naar huis te nemen. Later kwam daar eten bij, las je aan de "leestafel" een krantje en keek je er voetbal met de boys. Met respect voor de mannen die 'op rekening dronken'. En nooit betaalde, vertrouwde Robbie me jaren later eens toe. Dat heeft echter niet geleid tot een faillissement en ook het zojuist ingetreden rookverbod ("Tis rustig op de maandagavond, ja") leidt niet tot onrustige trekjes bij de heren Zorab & Traas.

Dat café heet DIEP en bestaat a.s. vrijdag twaalf en een half jaar en zoals we de mannen kennen, zal dat in Diep-style gebeuren. Met tenten tot aan de hoek van de Nieuwezijds, gratis DJ's, eten bij Bep en prossecco van de tap. Mannen, gefeliciteerd en bedankt voor het creëren en behouden van deze bijzondere plek in de stad en in mijn hart.

Geen opmerkingen: