Zegt men. Waarom? Omdat tijden (blijven) veranderen: zoek- en vindsites waaronder Google kunnen de snelheid waarmee internetgebruikers 'nieuws' online zetten (nog) niet goed verwerken: de zoekalgoritmes van ´s werelds grootste zoekmachine zijn slechts in staat om materiaal uit het verleden te doorspitten. De algoritmes bieden echter geen toegang tot het real-time web. Tot het nieuws dat zich op dit moment waar dan ook ontwikkelt. Een tool als Twitter is in staat om hier inzicht in te verschaffen. In zijn artikel Two Strands of Connectionism legt Kevin Kelly uit hoe hij voorziet dat een tweetal stromen tezamen komen.
Aan de ene kant ziet hij hoe een enorme brij aan sociale media – zoals Twitter, Flickr, Facebook, Digg, Delicious en Yahoo Answers – continu signalen aan de buitenwereld afgeven over wat er gebeurt. Aan de andere kant ziet hij hoe “a massive number of machines, CPUs and computer transistors” hun steentje bijdragen aan de enorme hoeveelheid aan informatie. Aan het eind van de “regenboog” voorziet hij hoe een superoganisme beide kanten met elkaar combineert. Johan van der Kooij noemt dit Social Business Intelligence.
Op 15 januari crashte een Amerikaanse Airbus 320 in de Hudson rivier in New York. De manier waarop het nieuws naar buiten kwam was opvallend. Niet de traditionele media slaagden er als eerste in om het nieuws naar buiten te brengen, maar een reddingswerker op een veerboot maakte met zijn iPhone een foto en plaatste deze via een tweet op Twitter.
Ook tijdens de terroristische aanval in Mumbai (november 2008) stonden Twitter en Flickr zij aan zij het real-time nieuws te verslaan, terwijl de gevestigde media de reporters als het ware nog op het vliegtuig moest zetten om van de aanslag verslag te doen. Wat leert ons dit? Dat traditionele media het moeilijk hebben, wisten wij al. Frappanter is dat ook Google moeite heeft met deze sociale media.
Ik denk echter niet dat dit fenomeen Google kapot gaat maken; sterker nog, ze zullen al maatregelen hebben genomen om ook in deze materie heer en meester te worden: Gwitter, I assume.
Lees het hele artikel hier.
maandag, februari 16, 2009
"Google gaat kapot"
at 3:24 p.m.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten